Operacija sive mrene

Operacija sive mrene je najpogostejša in verjetno tudi ena izmed najbolj uspešnih ter varnih očesnih operacij. Prvo znamenje bolezni je predvsem nejasen ali meglen vid, edino doslej znano učinkovito zdravljenje pa je kirurški poseg, pri katerem se zamotnjena naravna očesna leča odstrani in se na njeno mesto vstavi umetna.

Vzroki za moten vid

Moten vid pri sivi mreni, ki velja za eno najpogostejših očesnih bolezni v odrasli dobi in pri starostnikih, je posledica motenj v očesni leči. Ta leži neposredno za šarenico, njena glavna funkcija pa je uklanjanje svetlobnih žarkov, ki prehajajo v oko, in njihovo projiciranje na natančno določen predel očesnega ozadja, imenovan rumena pega. Pojav sive mrene pri mlajših osebah je pogosto povezan z nekaterimi bolezenskimi stanji, kot so sladkorna bolezen in kronična vnetja oči, lahko pa se razvije tudi po očesni poškodbi.

Izbira ustreznih leč in poseg

Operativni poseg opravimo ambulantno. Pred posegom sprednji del očesa s kapljicami ohromimo in razširimo zenico. Med posegom skozi nekaj milimetrov širok rez v roženici z ultrazvočnim aparatom razdrobimo, utekočinimo in posrkamo degenerativno spremenjeno očesno lečo. Na njeno mesto zatem vstavimo ustrezno umetno lečo. Sodobne očesne leče se v oko vstavljajo z injektorjem skozi zgolj tri milimetre velik rez. Leča je ob vstavljanju v oko zvita v obliki tulca, ki ga v notranjosti očesa razpremo in ustrezno namestimo. Standardne znotrajočesne leče, ki se uporabljajo pri operaciji sive mrene, so monofokalne in omogočajo oster vid na daljavo. Pacienti po operaciji torej vidijo podobno kot njihovi vrstniki brez sive mrene in po posegu potrebujejo očala za branje. V zadnjem desetletju pa se je razširila uporaba multifokalnih leč. Te leče imajo kompleksno optiko, ki omogoča oster vid pri gledanju na daljavo in na bližino. Če se pacient odloči za takšno lečo, po operaciji ne potrebuje niti očal za branje.

Okrevanje po operaciji

Operacija sive mrene poteka v lokalni anesteziji in traja 15 do 30 minut. Po posegu pacient v operirano oko sam vkapava kapljice s kortikosteroidi in antibiotiki po navodilih, ki jih dobi od zdravnika. Prvi pregled opravimo dan po posegu, zatem običajno pacienta kontroliramo še po enem do dveh tednih.

Večje tveganje za razvoj bolezni

Dejavniki, ki pripomorejo k razvoju sive mrene, so dednost, spol (nekoliko pogostejša je pri ženskah, kar se povezuje s hormonskimi spremembami v menopavzi), kajenje in izpostavljenost UV-žarkom. Nekoliko večje tveganje naj bi imele tudi kratkovidne in rjavooke osebe. Kdaj je najprimernejši čas za operacijo, je odvisno predvsem od subjektivnih težav pacienta in njegovih potreb, napačno pa je prepričanje, da mora siva mrena za operacijo dozoreti. Aktivni pacienti, ki jih siva mrena omejuje pri njihovih dejavnostih, se za operacijo lahko odločijo že v zgodnjih fazah razvoja sive mrene.

Sorodni članki

• Siva mrena

Očesna siva mrena velja za enega najpogostejših vzrokov za moten vid v odrasli dobi. Pogostost tega obolenja s starostjo narašča in po 65. letu starosti ima zaradi nje težave z vidom že več kot polovica ljudi. Zaradi splošnega staranja prebivalstva število pacientov s sivo mreno nenehno raste. V Sloveniji na operacijo sive mrene čaka od 10 do 20 tisoč obolelih.

• Uveitis

Uveitis je splošna diagnoza, s katero opisujemo veliko skupino vnetnih in infektivnih stanj očesa. Skupno vsem tem stanjem je prisotnost vnetja uvee, ki zajema šarenico, ciliarnik in žilnico očesa. Najpogostejši vzroki za nastanek uveitisa so toksoplazmoza, pars planitis, citomegalovirusni retinitis in histoplazmoza.

Ste primeren kandidat?

Če bi radi takoj izvedeli, ali ste primeren
kandidat za lasersko odpravo dioptrije,
odgovorite na sedem preprostih vprašanj.
Potrebujete le nekaj minut.

Preverite zdaj

Revija Vid&Gib

Novosti pri posegih za odpravo dioptrije, strokovne razlage očesnih težav, izkušnje drugih pacientov ter praktični nasveti za zdrave oči in boljši vid. Izpolnite obrazec in revijo vam bomo poslali po pošti.

Naročite se brezplačno